Veilig digitaal thuiswerken

Tools en tips

Online tools2020-05-25T10:48:10+00:00

Veilig digitaal thuiswerken. Tools en tips.

Nederland blijft doorwerken tijdens de coronacrisis. Wie dat kan doet dat vanaf huis. Maar let op: cybercriminelen misbruiken deze crisis. Een foutje is snel gemaakt, waardoor gevoelige persoonsgegevens op straat kunnen komen te liggen. Wij hebben een overzicht gemaakt voor je van veilige tools.

Disclaimer: De inhoud van deze pagina bevat geen juridisch advies. Deze pagina is alleen bedoeld voor informatieve doeleinden en we raden je ten zeerste aan om onafhankelijk juridisch advies in te winnen om te begrijpen hoe jouw organisatie dient te voldoen aan de AVG.

Werk in een beveiligde omgeving

Werk uitsluitend in een beveiligde thuiswerkomgeving, als dat mogelijk is. Log dus thuis in op de server van je organisatie zodat je hetzelfde scherm te zien krijgt als op kantoor. Gebruik hiervoor, als dat kan, apparatuur (laptop of tablet bijvoorbeeld) die jouw organisatie je heeft verschaft. Heb je geen beveiligde thuiswerkomgeving? Overleg dan met collega’s over hoe je veilig werkt.

Wees voorzichtig met het gebruik van cloud-, opslag- of e-maildiensten, zeker wanneer deze gratis zijn. Want het zou kunnen dat zo’n dienst juist gratis is omdat de aanbieder jouw gegevens gebruikt voor andere doeleinden.

Bescherm gevoelige documenten

Staan gevoelige documenten niet op de server, maar alleen op een usb-stick of op papier? Zorg er dan voor dat ze op de server van jouw organisatie komen te staan. Papieren documenten kun je op kantoor inscannen om ze daarna op de server te zetten. Of neem, als dit niet kan, de gegevens op een usb-stick mee. Zorg er dan wel voor dat je de gegevens op de usb-stick versleutelt. Windows10 heeft standaard USB encryptie beschikbaar. Of beveilig je USB-stock met een wachtwoord.

Veilig digitaal thuiswerken. Tools en tips.

Werk in een beveiligde omgeving

Bescherm gevoelige documenten