Alles gewoon goed geregeld

Waarom meedoen moet

Alles gewoon goed geregeld2018-06-01T18:58:18+00:00

Op 25 mei 2018 is de nieuwe privacywet AVG ingegaan. Er is een verplichting voor iedereen om verantwoord om te gaan met persoonsgegevens en aan te geven hoe je dat doet. Anders gezegd: voor de wet is het nodig om aantoonbaar en bewijsbaar privacyzaken te regelen, bestanden vast te leggen, software te updaten, een privacy disclaimer op te nemen en een procedure te hebben voor mensen die niet meer in je gegevensbestand willen voorkomen.

Maar wat als ik niks doe? Dat is een vraag die wij regelmatig krijgen. Het antwoord is simpel. Er hoeft niet direct iets te gebeuren. Voor hetzelfde geld gaat alles goed. Maar wat als je een controle krijgt, of erger nog, wat als er gevoelige gegevens van jouw leden op straat komen te liggen? Deze situaties wil je uiteraard voorkomen. Bovendien kan het bestuur/de directie hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden.

Zorg dat alles op orde is, zie het niet puur als een wet waar je aan moet voldoen. Sta voor de intentie van de wet dat we met elkaar zorgvuldig met persoonlijke gegevens om willen gaan. De wet is dan een mooie check en onze AVG-verklaring het bewijs dat je er alles aan doet om correct met gegevens om te gaan.

DOE MEE VIA JE VERENIGING

DOE MEE VIA JE VERENIGING